Intro to Loco Part II / Diane Thibeault / WKT2 #14

 

 The murder of Diane Thibault, for which the Montreal police received a full confession from Edmond Turcotte. Turcotte later retracted his confession.

Diane Thibeault, 25, was found dead in am empty lot at St. Dominique and Dorchester. It was initially unclear where or when she was killed but detectives deduced that the killer returned at about 4 a.m. to set her body on fire. Thibeault was a single mother on welfare who originally came from St. Jerome and had a two-year-old son Stephane.  She was said to have frequented bars and cabarets on the Lower Main. 

 

Diane Thibeault

 

Edmond Turcotte’s confession

 

Edmond Turcotte’s hand drawn map of the hotel room where he allegedly murdered Thibeault

 

Map of Diane Thibeault crime scene

 

Diane Thibeault

 

Update May 3, 2018:

A colleague found this article where Edmond Turcotte was acquitted of the murder of Diane Thibeault:

 

Musique de WKT2 # 14:

Si vous n’êtes pas du Québec, probablement ne connaissez pas Harmonium. Si vous êtes du Québec, il serait difficile de ne pas connaître Harmonium. Je pense que Rolling Stone les a classés 35e sur la liste de rock progressif de tous les temps.

En grandissant, j’étais conscient d’eux, mais je ne les ai pas écoutés. En fait, ce n’est que l’été dernier, lorsque j’étais à Ottawa, que j’ai attrapé le bug. J’ai passé un après-midi au musée de l’histoire, qui possédait une impressionnante collection de culture québécoise, et l’une des installations était une zone d’écoute où l’on pouvait entendre des musiques fondatrices de groupes comme Cano, Beau Dommage et bien sûr Harmonium.

Certes, il y a des influences évidentes (Genesis et Supertramp viennent facilement à l’esprit), mais il y a quelque chose d’unique ici. Quelque chose que j’ai ressenti était très spécifique à 1975, et c’est pourquoi je les ai utilisés pour ce podcast.

La plupart des gens citent leur premier album comme la plus grande influence (tout le monde connaît Pour Un Instant), mais c’est leur deuxième album, Si On Avait Besoin d’une Cinquième Saison que je pense être le chef-d’œuvre.

Au moment où nous arrivons à L’Heptade en 1976, je pense que la magie était terminée. Comme beaucoup de choses dans le rock progressif, les compositions sont devenues pesantes et gonflées: donnez à Genesis le mérite d’avoir fait exploser le format et la rationalisation, même si vous ne pouvez pas apprécier quelque chose comme ABACAB.

Aussi … je suis sûr que Serge Fiori était probablement a dick to work with …

Music from WKT2 #14:

If you’re not from Quebec you probably don’t know Harmonium. If you’re from Quebec it would be hard NOT to know Harmonium. I think Rolling Stone ranked them 35th on the all-time prog rock list.

Growing up I was aware of them, but I didn’t listen to them. In fact it wasn’t until last summer when I was in Ottawa that I caught the bug. I spent an afternoon at the museum of history, which had a very impressive collection of Quebec culture, and one of the installations was a listening area where you could hear foundational music by groups like Cano, Beau Dommage, and of course, Harmonium.

True there are obvious influences (Genesis and Supertramp easily come to mind), but there’s something unique here. Something I felt was very specific to 1975, and that’s why I used them for this podcast.

Most people cite their first album as the greatest influence (everyone knows Pour Un Instant), but It’s their second album, Si On Avait Besoin D’une Cinquième Saison that I think is the masterpiece.

By the time we get to L’Heptade in 1976, I think the magic was over. Like so much in prog rock, the compositions became ponderous and bloated: give Genesis credit for blowing up the format and streamlining, even if you can’t appreciate something like ABACAB.

Also… I’m sure Serge Fiori was probably a dick to work with…

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